Chatující neurochirurg aneb mají změny ve školství slepě kopírovat vývoj technologií?

U dětí, jejichž mozek se vyvíjí , může nadužívání moderních  technologií způsobovat změnu způsobu vnímání, schopnost koncentrovat se a změny mozku. Podobně jako užívání drog. Má se tomu přizpůsobit způsob výuky ve školách?

V příloze Excelent časopisu Reflex 48/2016 vyšel článek “Základka 4.0. Jak bude vypadat?” Tomáš Feřtek tam popisuje, jak neomezený přístup k moderním technologiím ovlivňují děti a dospívající. A vyvozuje z toho, že škola by se měla přizpůsobit způsobu, jakým dnes děti díky moderním technologiím komunikují a získávají informace.

Školy se musí vyvíjet, s tím problém nemám. Frontální způsob výuky, kdy učitel vyzbrojený křídou něco píše na tabuli a desítky minut cosi vysvětluje, nevyhovoval již mé generaci dospívající bez mobilů a tabletů. I my jsme u nudnějších výkladů mentálně vypínali, snažili se nějak zabavit, nebo vzájemně komunikovat.
Ale jak moc se mají základní školy měnit a jakým směrem?

Chytré mobily, tablety a notebooky, které mají dnešní děti neomezeně k dispozici naprosto mění způsob trávení volného času. Děti nechodí ven, nenavštěvují se, nečtou knihy a nehrají si běžným způsobem. Na mobilech a tabletech chovají virtuální zvířátka, pěstují virtuální kytičky a hrají počítačové hry, často s násilným obsahem. Na sociálních sítích komunikují způsobem, který je plný emocí, obrázků a videí, ale heslovitý a informačně chudý.  A pokud zrovna nejsou v kyberprostoru, zírají na televizi.

Jenže. Čtení knih nebo poslouchání příběhů rozvíjejí empatii. Pohladit živé zvířátko nebo péče o něj se s péčí o virtuálního tvora v mobilu nedá srovnávat. Živé zvířátko reaguje podle svých potřeb a podle situace, a hlavně, nedá se vypnout. Tím se dítě učí zodpovědnosti a pravidelné péči o jiného živého tvora. To bohatě využije v dospělosti jako rodič.

Neustálé přeskakování v rámci sociálních sítí, maily, SMS a hovory v mobilu podporují možná multitasking. Jenže, ten je ženám vrozený.  A co to udělá z mužským mozkem,  toť otázka.

Moderní technologie jsou silně návykové. Jako drogy. A stejně jako u ostatních návykových látek a chování je zde ve hře silné a snadno dostupné uspokojení. Pocity libosti. Slast. Rychle a snadno dostupné. Nevyžadující žádné odříkání, dlouhodobé soustředění, pravidelné dlouhodobější úsilí.

Preferováním snadno dostupné slastí mizí schopnost soustředit se a koncentrovat na dlouhodobější úkoly. Nerozvíjí se schopnost plánovat. Nerozvíjí se schopnost odložení slastí za účelem budoucí vyšší slasti. Vytváří se reaktivní osobnost , která je zvyklá hlavně reagovat na vnější podněty, ale nemá ambice ani schopnosti chovat se proaktivně, tedy vlastním úsilím měnit okolní svět.

Samozřejmě se to netýká všech dětí. Stejně jako u drog a návykového chování jsou někteří více disponovaní podlehnout a jiní jsou vcelku imunní. Využívají ale nezneužívají. A hodně záleží na rodinném prostředí. Tam, kde mají rodiče na děti čas a nabízejí pestré trávení volného času a dostatečné množství podnětů je nebezpečí kyberzávisláctví menší.

Tomáš Feřtek ve svém článku píše, že dítě pohybující se většinu svého volného času v kyberprostoru a provádějící až 5 činností najednou, není schopné 45 minut sledovat výklad učitele ve škole a má mobilotabletový absťák. Zkráceně kyberabsťák.  A proto by se základní škola měla změnit podle potřeb malých kyberzávisláků.

Jenže. Většina profesí vyžaduje schopnost dlouhodobé koncentrace. Schopnost plánovat si čas. Manažerské a vědecké profese vyžadují schopnost racionálního čtení dlouhých textů.

Například složitější neurochirurgická operace může trvat několik hodin. Neurochirurg se tedy musí několik hodin nepřetržitě koncentrovat. Porady v práci často trvají déle než hodinu. Zažila jsem pravidelné porady, které trvaly 3-4 hodiny. Řidič auta se musí koncentrovat celou dobu, kdy řídí. Jakákoli tvůrčí práce vyžaduje čas a koncentraci.

Samozřejmě jsou i profese, kde je multitasking nutností. Burzovní makléři, letečtí dispečeři, pracovníci v médiích, recepční. Ale kolik jich společnost potřebuje? Pár desítek tisíc?

Takže je otázka, zda se má způsob výuky na základních školách měnit podle potřeb dětí, které díky nadměrnému užívání moderních technologií nejsou schopné se koncentrovat 20 minut na jednu věc. 

 

 

Autor: Dana Příbanová | čtvrtek 8.12.2016 10:00 | karma článku: 24,23 | přečteno: 1345x