Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejsem internet - vítejte v klik konzumním pojetí vztahů mezi lidmi

Každý z nás potřebuje pociťovat blízkost druhých lidí. Opravdovou blízkost. Založenou na vzájemné důvěře, otevřenosti a poctivosti. Opravdová blízkost je vzácná. A jako každá vzácnost vyžaduje i naše osobní vklady.

Do vzniku a udržení důvěrného vztahu musíme investovat. Sami sebe. To nejlepší co v nás je. Musíme být odvážní, protože pravděpodobnost citového zranění je vysoká. Musíme být otevření a dávat, aniž bychom počítali. Dávat s důvěrou, že i ten druhý se zachová stejně a nebude počítat jako účetní.
A doufat, že to vyjde.

Ale, také bychom se měli naučit rozpoznávat lidi, kteří s námi i v nepodstatných maličkostech nehrají fér. Lidi, kteří nehledají opravdovou blízkost, ale jen povrchní uspokojení svého ega. Jednání takových lidí je báječně a vtipně popsáno a rozebráno v knize Erika Berneho: Jak si lidé hrají. Její přečtení vřele doporučuji. Ale pokud již v dnešní klik době nečtete knihy, mám pro vás velmi jednoduchý návod, jak takové lidi poznat. Důvěřujte svým pocitům. Pokud se po jakémkoliv rozhovoru s jiným člověkem necítíte dobře, zapamatujte si to a příště už si na něj dejte pozor.

Stopy lidí

Neplýtvejte svým časem na lidi, kteří vás chtějí jen využít. Takoví lidé bývali vždycky. Jenže dnes se i jinak dobře vychovaní a čestní lidé pod vlivem trávení času na internetu mění. Možnost a snadnost kdykoli přerušit čtení jakékoli stránky na internetu, opuštění poslechu či sledování hudebního klipu se promítá i do přístupu lidí k druhým lidem. Vzniká roztříštěná, klipovitá pozornost, která fluidně těká z podnětu na podnět. Delší setrvání, nedej bože spojené s nutností vynaložení vlastního úsilí, je nežádoucí a je třeba se mu za každou cenu vyhnout. Klik a jsem jinde. Klik a jsem zpátky.
Klik, klik, klik ... .
A ostatní lidé jsou považováni za stejně dostupné, jako informace na internetu. A stejně snadno odkliknutelní, pokud se objeví lákavější zdroj. Ve vteřině. Nelítostně a bez ohledu, jak se po odkliknutí budeme cítit.

Příklad 1: Společné venčení pejsků velmi brzy ráno. Svítá. Pan Jáchym vypráví několik minut veselou historku. Pak druhou. Protože jsem zažila něco podobného, dávám i já svou, mnohem kratší  historku k dobru. A zhruba dvě věty před pointou mě najednou pan Jáchym přeruší chvatným: „Já už musím jít!“ otočí se na podpatku a já už jen překvapeně a lehce zmatená zírám na jeho vzdalující se záda.
Právě jsem byla odkliknuta.

Příklad 2: Mám mezi svými přáteli manželský pár v seniorním věku. Protože dnešní situace na tuto věkovou skupinu doléhá obzvlášť tísnivě, snažím se jim věnovat tolik svého času a pozornosti kolik mohu. Paní Olivie podstoupila v posledních dvou letech dvě ortopedické operace. To obnáší zátěž na tělo i duši. Dlouhá rekonvalescence omezuje nejen vlastní fyzický pohyb ale i setkávání s lidmi a celou škálu normálního trávení volného času. Prostě pár týdnů si nemohla vyjít z bytu a i poté s velkou opatrností a nakrátko.

Při jednom setkání venku si paní Olivie upřímně posteskla, že jí ten nedostatek podnětů už leze na mozek a jak se to snaží sama kompenzovat. Nabídla jsem tedy svou návštěvu formou čaje o páté. Což je pro hostitele velmi pohodlné, uvaří konvici čaje a na stůl dá klidně kupované sušenky. Návrh vzbudil nadšení. Ale domlouvání termínu se nějak zadrhlo a po měsíci marné snahy se nakonec neuskutečnilo. To dokážu pochopit. Jenže na místě by byla upřímnost – bojíme se setkání vzhledem k dnešní situaci. Jenže tohle nezaznělo. Místo toho jsem se několikrát dozvěděla, že vlastně nemají čas, mají moc práce ...  .
Tak jsem v rámci jednoho mailu nabídla možnost, ať mi paní Olivie zatelefonuje. Tak se i stalo. Chvíli jsme si povídaly a pak najednou cvak a rozhovor byl přerušen. To se stát může. Za chvíli paní Olivie volala, že přišli příbuzní a zda může zavolat druhý den. Domluvili jsme si vhodný čas. A nic. Paní Olivie nezavolala. Mailem mi napsala, že měla dlouhý pracovní hovor. I to se může stát. A zda může zavolat další den. A já si začala připadat jako stránka nebo video na internetu. Klik na mě, klik jinam a až se mi to bude hodit, tak se vrátím.

A protože jsem se po přečtení mailu necítila dobře, další termín telefonického rozhovoru už jsem nenabídla. Takže „odkaz“ na mě, jakožto internetovou stránku teď končí errorem.

 

Autor: Dana Příbanová | úterý 30.11.2021 14:00 | karma článku: 9,90 | přečteno: 211x
  • Další články autora

Dana Příbanová

Mobil nepřežil opakované pády ze střechy – jak překvapivé

Výběr nového mobilu mě tentokrát pobavil. Úspěšně jsem proplula peřejemi technických specifikací. Vyhnula se hovorům s roboty. S radostí si popovídala o nových trendech s přáteli.

18.1.2024 v 14:00 | Karma: 12,24 | Přečteno: 249x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Vánoční dárky za všechny prachy

Moje hlavní vánoční heslo zní: „Vánoce jsou hlavně o lidech a nikoli o dárcích. Snažím se podle toho řídit.

19.12.2023 v 14:01 | Karma: 13,91 | Přečteno: 321x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Dvě tváře hlasu lidu

To, jak se rozhodujeme má silný vliv na to, jak dobře se nám žije. Vědět na základě čeho posuzujeme ostatní lidi je užitečné. Já bych ráda popsala dva příklady z prostředí, které všichni známe.

9.11.2023 v 16:00 | Karma: 8,74 | Přečteno: 248x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Výstup na horu Malvazin bez kyslíkového přístroje stylem zrychlený Rakoncaj

Odvážným štěstí přeje a pro dobrý pocit ze života pomáhá zvolit si tu správnou perspektivu posuzování toho, co děláme a co se nám děje.

3.11.2023 v 15:00 | Karma: 13,16 | Přečteno: 256x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Dobrá věc se podařila

Na chodbě bytového domu lze potkat ledacos. Děti, co si hrají, opilého souseda, který si spletl patro, partu bezdomovců. Já potkala v posledním patře kočku. Krásnou čistokrevnou modrou britku.

13.6.2023 v 12:05 | Karma: 17,31 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Zdanění bezdětných, výpovědi bez důvodu. Fiala chce širokou shodu a klid

4. května 2024  7:55

Z programových návrhů, se kterými přicházejí strany vládní koalice rok před volbami, mají podle...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů. Vyvolalo kritiku

4. května 2024  7:05

Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom...

Do konce roku by se mohlo konat další jednání české a ukrajinské vlády, řekl Fiala

4. května 2024  6:48

Do konce letošního roku by se podle premiéra Petra Fialy mohlo konat další společné jednání české a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 58
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 920x
Zajímám se o lidi a svět. Sebe i život se snažím brát s humorem.

Seznam rubrik