Tak jsem doslepicovala

26. 05. 2022 14:00:00
V Praze a nejspíš i jinde řádí gang lupičů katalyzátorů. Co taková krádež obnáší pro majitele auta a jaký je čistý zisk pro loupežníka?

Moje auto je takový svižnější japonský kafemlejnek na kolečkách. Táhne mu na patnáctý rok. Tento typ není ani u nás ani v Evropě příliš rozšířen. Proto jsem se loupeže na náhradní díly nikdy neobávala.

V neděli 15. května jsem se vrátila ze psího cvičáku a zaparkovala auto na konci parkoviště. Je tam mezi silnicí a parkovištěm tak pět metrů široký a dvacet metrů dlouhý pás trávníku, kde je tráva tak akorát na stopování. Takže po ranní procházce si dám psa do auta a mohu si hned vedle našlápnout stopu.

Po třech dnech úspěšného stopování jsem ve středu odpoledne potřebovala s autem odjet. Jen jsem zasunula klíč do zapalování, tak se jako obvykle rozsvítilo několik červených kontrolek . Ale jedna oranžová navíc - která říká, bacha, auto má poruchu. A po nastartování ta oranžová a kontrolka tlaku oleje nezhasly. A místo tichého vrnění motoru se ozval zvuk, jako když se řeže motorovou pilou. Okamžitě jsem vypnula zapalování. Oranžová kontrolka a kontrolka tlaku oleje svítily dál. Zkontrolovala jsem měrku oleje, ale bylo ho dost. Takže problém je vážnější. Tomu by nasvědčoval i rachot z motoru.

Poté následovaly tyto akce:
1) Telefonát pojišťovně, zda mám nárok na odtah. Huráá mám.

2) Telefonát autoservisu, zda má čas. Jejda, nemá. Bude mít až v pondělí.

3) Telefonát pojišťovně, aby odtah objednala na pondělí v osm ráno.

Pondělní akce:
4) Vyklizení auta.

5) Čekání na odtahovku. Jejda, odtahovka ani do 8,20 nedorazila ani nikdo nevolal.

6) Telefonát pojišťovně - Kdy dorazí odtahovka. Jsem informována, že chybička se vloudila a objednání odtahovky má kolega poznamenané až na pondělní odpoledne. Nicméně odtahovka je promptně objednána.

7) Přijíždí odtahovka. Její řidič se podívá pod auto a praví, že mi někdo ukradl katalyzátor. A že neví, jak auto naložit, když pahýl výfuku drne o asfalt. Rozhoduji se, že zavolám policii. Řidič odtahovky mi říká, že na tohle se pojištění nejspíš nevztahuje. A že když zavolám policii, může přijet třeba až za tři hodiny. Trvám na zavolání policie, řidič odtahovky volá pojišťovně a poté odjíždí.

8) Volám autoservisu a informuji je o změně situace. Pán na příjmu má pochopení a hned se mi dívá, kolik stojí nový katalyzátor. Spolu s prací odhaduje cenu opravy na deset tisíc.

9) Volám policii - 158 a nahlašuji loupež. Přijímají oznámení a předávají místnímu oddělení. Vzhledem k očekávanému času příjezdu za tři hodiny odcházím domů. Tam se stihnu pouze napít a už volají místňáci. Že jedou. Upřesňuji jim polohu auta a metelím na parkoviště. Jsou tam dříve než já.

10) I místní policie je pevně přesvědčená, že na krádež katalyzátoru se pojištění nevztahuje. Ale nafotí škodu a dohodneme se, že si odpoledne zajdu k nim na stanici pro papír pro pojišťovnu.

11) Volám pojišťovně. Huráá, moje připojištění pokrývá i loupež katalyzátoru. Paní je moc milá a vysvětlí mi, že mi objedná vyřízení jak opravy, tak administrativní likvidaci škody u smluvního autoservisu. U nesmluvního autoservisu bych platila dvojnásobnou spoluúčast. Prý mi ze smluvního servisu sami do 24 hodin zavolají, sami odtáhnou vozidlo a po opravě mi ho zase přivezou. Já jim jen předám papír od policie, předám částku spoluúčasti a rychtik.

12) Volám do místního servisu a ruším původní rezervaci. Mají pochopení.

13) Cestou na cvičení pilátes se stavuji na místním oddělení policie. Pán na recepci mi vydává "Oznámení" a po mé úpěnlivé prosbě mi udělá i kopii pro pojišťovnu.

Úterní akce:
14) Je deset ráno a zatím se nikdo neozval. Volám na telefonní číslo smluvního autoservisu, které jsem si naštěstí zapsala. Pán v servisu tvrdí, že se mi pokoušel dovolat. Vzhledem k tomu, že nemám žádný zmeškaný hovor, nezdá se mi to. No, hlavně že jsem se dovolala já na něho. Domlouváme si podrobnosti, papír od policie mám nechat v autě. A mám si sama zavolat odtahovku. Prý on ji zrovna nemá k dispozici. Prý ji bude mít k dispozici až zítra. Může být. Třeba ji odeslal do zahraničí. Nebo do pohraničí. Ptám se, zda je to běžná zvyklost a prý je.


Připadám si jako slepička v pohádce, která ve snaze zachránit svého dusícího se kohoutka lítá od čerta k ďáblu a snaží se získat pomoc.


15) Volám pojišťovnu. Pán na druhé straně se trochu těžko orientuje v záznamech i v tom, co po něm žádám. Ale nakonec mi objednává odtah. Několikrát ho upozorňuji, ať dá vědět odtahovce, že si mají vzít sebou popruh nebo gumicuky na upevnění uvolněné části výfuku, co drne o asfalt.

16) Volá mi pán ze smluvního servisu. Prý kdy auto přijede. Říkám mu, že do 40 minut přijede odtahovka a že až bude odjíždět, dám mu vědět. Pán má radost a řekne mi, že si tedy zajde na oběd.

17) Volá mi řidič z odtahovky. Upřesňuji polohu auta a vyrážím na parkoviště. Řidič odtahovky je moc milý. Fotí si auto, čemuž moc nerozumím. Směje se a říká, že dneska už je to druhé auto s uloupeným katalyzátorem. Já se moc nesměju. Potom vytáhne kurtu a zafixuje výfuk. Já dávám papír od policie na sedadlo spolujezdce. Pán si bere klíče a s autem řvoucím a burácejícím jak formule jedna vysouvá z parkovacího místa a poté najede na plošinu odtahového vozidla. Když mé autíčko fixuje za přední kola, tak přes roh plošiny přešplhá auto, vyjíždějící z parkoviště. Málem odře vedle stojící auto. Je to na centimetry. Řidič odtahovky se směje a říká: "Nemůžou ani minutu počkat. Ti by se divili, kdybych to začal zvedat, zrovna když přes to jedou." Smějeme se té představě. Odtahovka odjíždí.

18) Posílám SMS smluvnímu servisu, že odtahovka vyjíždí.

Jsem naprosto vyšťavená. Konečně jsem doslepicovala. Auto je na cestě do servisu.

Mému autíčku táhne na patnáctý rok. Tedy i uloupenému katalyzátoru. Cena nového katalyzátoru je 6 500,- Kč. Použitý a nelegálně získaný se na vrakovišti musí prodávat s výraznou slevou. Odhaduji tak za 3 000,- Kč max . Z toho musí mít zisk i majitel vrakoviště. Odhaduji tak 1 500 - 2 000,- Kč. Takže lupič si přijde za pár minut riskantní práce na 1 000 - 1 500,- Kč. Pokud takto ufikne 5 a více katalyzátorů, má za hodinu vyděláno víc, než je průměrný plat za týden.

V rámci diskuze jsem byla upozorněna, že katalyzátory se kradou kvůli obsahu drahých kovů - platiny a iridia. A část zisku z krádeží připadne registrovaným zpracovatelům nebo obchodníkům s drahými kovy. To ovšem nevylučuje účast majitelů vrakovišť.

Jak se kradou katalyzátory v Anglii zde. Odkaz mi poskytl pan George Holy.

Při mém pondělním čekání na odtahovku si vedlejší auto přišla nejspíš obhlídnout tipařka od loupežníků. Jak jinak si vysvětlit počínání paní, která přijde k autu z jedné strany, zahledí se zkoumavě na palubní desku, po deseti vteřinách přejde na druhou stranu auta a opět šmíruje palubní desku. A to vše zopakuje třikrát.

Tak jen doufám, že se nám tu ten gang loupežníku neusídlil. Nerada bych, aby do mého autíčka chodili loupežníci jako do samoobsluhy.

Autor: Dana Příbanová | čtvrtek 26.5.2022 14:00 | karma článku: 41.11 | přečteno: 7968x

Další články blogera

Dana Příbanová

Mobil nepřežil opakované pády ze střechy – jak překvapivé

Výběr nového mobilu mě tentokrát pobavil. Úspěšně jsem proplula peřejemi technických specifikací. Vyhnula se hovorům s roboty. S radostí si popovídala o nových trendech s přáteli.

18.1.2024 v 14:00 | Karma článku: 12.24 | Přečteno: 239 | Diskuse

Dana Příbanová

Vánoční dárky za všechny prachy

Moje hlavní vánoční heslo zní: „Vánoce jsou hlavně o lidech a nikoli o dárcích. Snažím se podle toho řídit.

19.12.2023 v 14:01 | Karma článku: 13.91 | Přečteno: 313 | Diskuse

Dana Příbanová

Dvě tváře hlasu lidu

To, jak se rozhodujeme má silný vliv na to, jak dobře se nám žije. Vědět na základě čeho posuzujeme ostatní lidi je užitečné. Já bych ráda popsala dva příklady z prostředí, které všichni známe.

9.11.2023 v 16:00 | Karma článku: 8.00 | Přečteno: 244 | Diskuse

Dana Příbanová

Výstup na horu Malvazin bez kyslíkového přístroje stylem zrychlený Rakoncaj

Odvážným štěstí přeje a pro dobrý pocit ze života pomáhá zvolit si tu správnou perspektivu posuzování toho, co děláme a co se nám děje.

3.11.2023 v 15:00 | Karma článku: 12.81 | Přečteno: 248 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 17 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.26 | Přečteno: 270 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.10 | Přečteno: 464 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.18 | Přečteno: 113 | Diskuse
Počet článků 58 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 920
Zajímám se o lidi a svět. Sebe i život se snažím brát s humorem.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...