Dana Příbanová

Aby pejsky nebolela záda.

14. 10. 2016 17:30:00
Máme je rádi a oni mají rádi nás. Proto se nás jejich bolesti a problémy tolik dotýkají. Naštěstí dnes pro zdraví svého pejska můžeme udělat opravdu hodně. V oblasti psí fyzioterapie, rehabilitace a prevence máme z čeho vybírat.

Naši chlupatí přátelé mají s námi hodně společného. Bohužel i množství nemocí pohybového aparátu. Některá plemena jsou ortopedickými problémy přímo prolezlá. Německého ovčáka, v době vzniku na sklonku 19 století nejvíce podobného vlku s ortopedicky naprosto přirozenou stavbou těla, britská BBC nedávno nazvala zdravotně nekorektním plemenem.

Nezodpovědné preferování vzhledu a to někdy dost bizarního a přehlížení zdravotních rizik vede zákonitě k ortopedickým problémům. Ale i pejsci plemen, kteří ještě nebyly poškozeni honbou za ziskem a zvráceným vkusem rozhodčích na výstavách, mohou mít ortopedické problémy. Z nedostatku pohybu, z nadváhy, z přetěžování sportem.

Naštěstí, to, co v průběhu 20. století proběhlo v humánní medicíně, fyzioterapii a péči o sportovce se přelilo i do oblasti péče o zvířata. Dnešní pejsci mají k dispozici k prevenci i odstraňování již vzniklých problémů kloubní výživu, masáže, strečink, fyzioterapii a špičkovou veterinární péči.

Osobně jsem se nejdříve seznámila s masážemi pejsků. Můj tehdy tříletý německý ovčák Rony se při nácviku poslušnosti na rušném cvičáku špatně koncentroval. Nechal se snadno vyrušit a já hledala cesty, jak tento problém překonat.

A tehdy jsem se seznámila s metodou matáží TTouch, které jsou určeny na zlepšení psychické pohody pejsků a posílení jejich vazby na majitele. Podle knihy „Výchova psa podle Lindy Tellington-Jones - nové cesty pro dorozumění s vaším psem“ jsem se naučila několik typů masáží. Tyto masáže ovlivňují především psychiku psa, ale jak je známo, psychická pohoda a uvolnění má vliv i na svalový tonus, imunitu a práci vnitřních orgánů. Masáže nás s Ronym moc bavily a podle mě splnily svůj účel. Uvolněný pes = šťastný pes = zdravý pes. Takhle to fungovalo dva roky.

V pěti letech začal mít Rony závažné ortopedické problémy. Okamžité jsme skončili s výcvikem a já hledala cesty, jak Ronymu co nejvíce ulevit a zpomalit nevyhnutelný postup nemoci, který u velkých psů vede k ochrnutí zadní části těla.

V časopise Psí sporty jsem se dozvěděla o psí fyzioterapii, strečinku a nejrůznějších manuálních terapiích. Pro péči o Ronyho jsem si vybrala Vet Centrum Jinonice, kde tehdy společně působil špičkový ortopedický diagnostik a operatér MVDr. Lukáš Duchek a všemi doporučovaná fyzioterapeutka Bc. Kateřina Plačková.

Na první fyzioterapii jsem šla s představou, že pejsek bude posilovat a protahovat svaly na míčích. Z této naivity mě Katka Plačková rychle vyvedla. Podle diagnózy, kterou konzultovala s MVDr. Duchkem, vybrala kombinaci diagnostických a manuálních technik. Následně předvedla neuvěřitelný koncert pro dvě ruce na jednom pejskovi. Průběžně mě informovala co dělá. Postupně našla všechny kloubní blokády, zkrácené svaly i posunuté obratle. Použila kombinaci klasické masáže, Dornovi metody, mobilizaci kloubů i strečink. Pes při její práci podle potřeby seděl, stál nebo ležel na boku. Zhruba po 45 minutách jsme poučeni o nutnosti zachovávat další tři dny klidový režim odcházeli. Bylo mi jasné, že jsem se právě stala svědkem něčeho výjimečného. Mám osobní zkušenosti se sportovními i léčebnými masážemi a nejrůznějšími fyzioterapeutickými metodami z lidské medicíny. To co předvedla Katka bylo ovšem jako by všichni, kteří kdy napravovali moje tělo, sfůzovali do jedné osoby.

Druhý den ráno jsem měla pocit, že se vrátil čas. Jako by Rony omládl minimálně o 2 roky. Byl uvolněný, veselý a radostně pobíhal, poskakoval a chtěl si hrát se mnou i s ostatními pejsky jako už dlouho ne. Na moje kázání o nutnosti dodržovat klidový režim se usmíval širokým, zubatým, superšťastným úsměvem. Bylo vidět, že se mu ulevilo. Výrazně.

A tak jsme každý měsíc navštěvovali Katku v jejím malém království. A její kouzelné ruce vždy způsobily malý zázrak. Při své práci mi ochotně vysvětlovala vše, co jsem chtěla vědět, a dávala mi rady, jak mám o Ronyho doma pečovat.

Z mnoha malých zázraků se časem stává zázrak velký. Díky tomu Rony ve svých 10 letech pořád žije v rámci svých možnosti pestrý a kvalitní psí život. Je schopný chodit na 2 hodinové i delší procházky. Působí dokonce tak „zdravě“ že mi v domě, kam jsem se nedávno přestěhovala, půl roku odmítali dát klíče k bezbariérovému přístupu do domu. Výbor společenství vlastníků zarytě tvrdit, že podle jeho pozorování je pes zdravý.

Postupem času se moje mazlení s Ronym stalo malými mikromasážemi. Jednou týdně se snažím udělat celkovou masáž. Za velmi důležité považuji udržet psa v kondici. Dobrý svalový korzet dokáže vykompenzovat i dost závažné problémy kostí i kloubů. Naštěstí bydlím u lesa a tak mohu venčit v přirozeném terénu. Chůze po přírodním nerovném terénu a plavání v řekách a rybnících fungují.

Nedávno následoval další logický krok. Přihlásila jsem se do kurzů, které vede Katka Plačková. Nejdříve jsem šla na Rekondiční masáže psů. O měsíc později na Dornovu metodu.

Ale o tom vám povím až příště.

Autor: Dana Příbanová | karma: 15.32 | přečteno: 418 ×
Poslední články autora