Nejsem internet - vítejte v klik konzumním pojetí vztahů mezi lidmi

30. 11. 2021 14:00:00
Každý z nás potřebuje pociťovat blízkost druhých lidí. Opravdovou blízkost. Založenou na vzájemné důvěře, otevřenosti a poctivosti. Opravdová blízkost je vzácná. A jako každá vzácnost vyžaduje i naše osobní vklady.

Do vzniku a udržení důvěrného vztahu musíme investovat. Sami sebe. To nejlepší co v nás je. Musíme být odvážní, protože pravděpodobnost citového zranění je vysoká. Musíme být otevření a dávat, aniž bychom počítali. Dávat s důvěrou, že i ten druhý se zachová stejně a nebude počítat jako účetní.
A doufat, že to vyjde.

Ale, také bychom se měli naučit rozpoznávat lidi, kteří s námi i v nepodstatných maličkostech nehrají fér. Lidi, kteří nehledají opravdovou blízkost, ale jen povrchní uspokojení svého ega. Jednání takových lidí je báječně a vtipně popsáno a rozebráno v knize Erika Berneho: Jak si lidé hrají. Její přečtení vřele doporučuji. Ale pokud již v dnešní klik době nečtete knihy, mám pro vás velmi jednoduchý návod, jak takové lidi poznat. Důvěřujte svým pocitům. Pokud se po jakémkoliv rozhovoru s jiným člověkem necítíte dobře, zapamatujte si to a příště už si na něj dejte pozor.

Neplýtvejte svým časem na lidi, kteří vás chtějí jen využít. Takoví lidé bývali vždycky. Jenže dnes se i jinak dobře vychovaní a čestní lidé pod vlivem trávení času na internetu mění. Možnost a snadnost kdykoli přerušit čtení jakékoli stránky na internetu, opuštění poslechu či sledování hudebního klipu se promítá i do přístupu lidí k druhým lidem. Vzniká roztříštěná, klipovitá pozornost, která fluidně těká z podnětu na podnět. Delší setrvání, nedej bože spojené s nutností vynaložení vlastního úsilí, je nežádoucí a je třeba se mu za každou cenu vyhnout. Klik a jsem jinde. Klik a jsem zpátky.
Klik, klik, klik ... .
A ostatní lidé jsou považováni za stejně dostupné, jako informace na internetu. A stejně snadno odkliknutelní, pokud se objeví lákavější zdroj. Ve vteřině. Nelítostně a bez ohledu, jak se po odkliknutí budeme cítit.

Příklad 1: Společné venčení pejsků velmi brzy ráno. Svítá. Pan Jáchym vypráví několik minut veselou historku. Pak druhou. Protože jsem zažila něco podobného, dávám i já svou, mnohem kratší historku k dobru. A zhruba dvě věty před pointou mě najednou pan Jáchym přeruší chvatným: „Já už musím jít!“ otočí se na podpatku a já už jen překvapeně a lehce zmatená zírám na jeho vzdalující se záda.
Právě jsem byla odkliknuta.

Příklad 2: Mám mezi svými přáteli manželský pár v seniorním věku. Protože dnešní situace na tuto věkovou skupinu doléhá obzvlášť tísnivě, snažím se jim věnovat tolik svého času a pozornosti kolik mohu. Paní Olivie podstoupila v posledních dvou letech dvě ortopedické operace. To obnáší zátěž na tělo i duši. Dlouhá rekonvalescence omezuje nejen vlastní fyzický pohyb ale i setkávání s lidmi a celou škálu normálního trávení volného času. Prostě pár týdnů si nemohla vyjít z bytu a i poté s velkou opatrností a nakrátko.

Při jednom setkání venku si paní Olivie upřímně posteskla, že jí ten nedostatek podnětů už leze na mozek a jak se to snaží sama kompenzovat. Nabídla jsem tedy svou návštěvu formou čaje o páté. Což je pro hostitele velmi pohodlné, uvaří konvici čaje a na stůl dá klidně kupované sušenky. Návrh vzbudil nadšení. Ale domlouvání termínu se nějak zadrhlo a po měsíci marné snahy se nakonec neuskutečnilo. To dokážu pochopit. Jenže na místě by byla upřímnost – bojíme se setkání vzhledem k dnešní situaci. Jenže tohle nezaznělo. Místo toho jsem se několikrát dozvěděla, že vlastně nemají čas, mají moc práce ... .
Tak jsem v rámci jednoho mailu nabídla možnost, ať mi paní Olivie zatelefonuje. Tak se i stalo. Chvíli jsme si povídaly a pak najednou cvak a rozhovor byl přerušen. To se stát může. Za chvíli paní Olivie volala, že přišli příbuzní a zda může zavolat druhý den. Domluvili jsme si vhodný čas. A nic. Paní Olivie nezavolala. Mailem mi napsala, že měla dlouhý pracovní hovor. I to se může stát. A zda může zavolat další den. A já si začala připadat jako stránka nebo video na internetu. Klik na mě, klik jinam a až se mi to bude hodit, tak se vrátím.

A protože jsem se po přečtení mailu necítila dobře, další termín telefonického rozhovoru už jsem nenabídla. Takže „odkaz“ na mě, jakožto internetovou stránku teď končí errorem.

Autor: Dana Příbanová | úterý 30.11.2021 14:00 | karma článku: 9.53 | přečteno: 205x

Další články blogera

Dana Příbanová

Mobil nepřežil opakované pády ze střechy – jak překvapivé

Výběr nového mobilu mě tentokrát pobavil. Úspěšně jsem proplula peřejemi technických specifikací. Vyhnula se hovorům s roboty. S radostí si popovídala o nových trendech s přáteli.

18.1.2024 v 14:00 | Karma článku: 12.24 | Přečteno: 239 | Diskuse

Dana Příbanová

Vánoční dárky za všechny prachy

Moje hlavní vánoční heslo zní: „Vánoce jsou hlavně o lidech a nikoli o dárcích. Snažím se podle toho řídit.

19.12.2023 v 14:01 | Karma článku: 13.91 | Přečteno: 313 | Diskuse

Dana Příbanová

Dvě tváře hlasu lidu

To, jak se rozhodujeme má silný vliv na to, jak dobře se nám žije. Vědět na základě čeho posuzujeme ostatní lidi je užitečné. Já bych ráda popsala dva příklady z prostředí, které všichni známe.

9.11.2023 v 16:00 | Karma článku: 8.00 | Přečteno: 244 | Diskuse

Dana Příbanová

Výstup na horu Malvazin bez kyslíkového přístroje stylem zrychlený Rakoncaj

Odvážným štěstí přeje a pro dobrý pocit ze života pomáhá zvolit si tu správnou perspektivu posuzování toho, co děláme a co se nám děje.

3.11.2023 v 15:00 | Karma článku: 12.81 | Přečteno: 248 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.24 | Přečteno: 261 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 18.67 | Přečteno: 447 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.12 | Přečteno: 111 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 31.13 | Přečteno: 595 | Diskuse
Počet článků 58 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 920
Zajímám se o lidi a svět. Sebe i život se snažím brát s humorem.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...