Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pančovaná žinčica a brynza aneb kladivo na alergiky

Za pančováním potravin nikdy nestojí snaha výrobců o vylepšení chuti, nutriční hodnoty nebo snad našeho zdraví ale vždy jen jejich chamtivost. 

Mám alergii na bílkovinu kasein obsaženou v kravském mléce. Proto se všem výrobkům, kde je kravské mléko obsaženo musím vyhýbat. Je to náročné na sebeovládání i zatěžující pro peněženku. Divili byste se, kde všude se kravské mléko vyskytuje.

Naštěstí mohu jíst výrobky z ovčího a kozího mléka a rostlinné náhrady jako je sojové nebo mandlové mléko. Cena všech výrobků z ovčího a kozího mléka je ovšem násobně dražší než výrobky z mléka kravského. Také jejich dostupnost je pořád malá. Většinu jogurtů a sýrů musím kupovat ve specializovaných prodejnách zdravé výživy nebo na farmářských trzích.

Na farmářských trzích jsem si opakovaně kupovala žinčicu, což je takový nehomogenní ovčí kefír lahodně nasládlé chuti. Jednou měli u stánku, kde obvykle nakupuji, žinčicu vyprodanou a tak jsem si ji koupila u jiného. Za stejnou cenu 45 korun za půl litru. I etiketa a plastová láhev byly prakticky totožné s tou, na kterou jsem byla zvyklá. Na etiketě byla v logu roztomilá ovčí hlavička a na obrázku bača pasoucí stádo oveček.

Trochu rozmazané ale ovečky i bača jsou rozeznatelné

Hned při prvním napití jsem zaznamenala jinou chuť. Místo obvyklé plně nasládlé chuti byla žinčica vodovější a mírně nahořklá. Nepochutnala jsem si, ale alespoň jsem měla dobrý pocit, že prospívám svému zdraví. Asi po půl hodině mi začalo být divně, začala jsem posmrkávat a vše nasvědčovalo tomu, že mám alergickou reakci na kasein. Věděla jsem, že jsem nic s kravským mlékem nejedla a tak jsem se podívala pozorněji na láhev s žinčicí. Jaké bylo moje překvapení, když jsme vzadu na etiketě zjistila, že žinčica je z 50% pančovaná levnějším kravským mlékem.

Toto jednání výrobce SYREX s.r.o. považuji za nehorázné klamání spotřebitelů a hazardování se zdravím všech alergiků, kteří si jejich pančovanou pro alergiky nebezpečnou žinčicu koupí. Pančováním a prodejem za stejnou cenu se nečestně obohatí 15 korunami za každou půllitrovou lahvičku.

Jsem zvyklá pročítat si složení výrobků v supermarketech, ale při pultovém prodeji na farmářských trzích mě opravdu nenapadlo, že někdo bude prodávat pančovanou žinčicu za cenu té pravé.

Dalším případem pančování je brynza. Pokud ji máte rádi, schválně si v obchodě pročtěte její složení. Nebo při pultovém prodeji požádejte o složení. I tam se budete dost divit. A ještě se dozvíte, že opravdová brynza má prý nepříjemnou chuť a proto je kravským mlékem vylepšená.

Pokud vám záleží na vašem zdraví, vřele doporučuji číst si složení i u vegetariánských výrobků. Budete překvapení, kolik z nich zdraví vůbec neprospívá. Můžete v nich najít vysoký obsah soli, vysoký obsah zdraví škodlivých levných tuků jako je palmový a spoustu barviv a éček. Chamtivost některých společensky nezodpovědných výrobců nezná mezí. Pokud si koupíte rádoby sojový jogurt, který obsahuje 2% soje a zbytek je škrob a cukr a nejrůznější vylepšovadla tak svému zdraví moc neprospějete. Jde totiž jen o prázdné kalorie a také zde chybí bílkoviny.

Takže si při nákupech pozorně čtěte etikety. Prospějete svému zdraví a snížíte zisky těch největších šmejdů na trhu.

Autor: Dana Příbanová | čtvrtek 28.11.2019 10:00 | karma článku: 22,05 | přečteno: 1159x
  • Další články autora

Dana Příbanová

Mobil nepřežil opakované pády ze střechy – jak překvapivé

Výběr nového mobilu mě tentokrát pobavil. Úspěšně jsem proplula peřejemi technických specifikací. Vyhnula se hovorům s roboty. S radostí si popovídala o nových trendech s přáteli.

18.1.2024 v 14:00 | Karma: 12,24 | Přečteno: 249x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Vánoční dárky za všechny prachy

Moje hlavní vánoční heslo zní: „Vánoce jsou hlavně o lidech a nikoli o dárcích. Snažím se podle toho řídit.

19.12.2023 v 14:01 | Karma: 13,91 | Přečteno: 321x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Dvě tváře hlasu lidu

To, jak se rozhodujeme má silný vliv na to, jak dobře se nám žije. Vědět na základě čeho posuzujeme ostatní lidi je užitečné. Já bych ráda popsala dva příklady z prostředí, které všichni známe.

9.11.2023 v 16:00 | Karma: 8,74 | Přečteno: 248x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Výstup na horu Malvazin bez kyslíkového přístroje stylem zrychlený Rakoncaj

Odvážným štěstí přeje a pro dobrý pocit ze života pomáhá zvolit si tu správnou perspektivu posuzování toho, co děláme a co se nám děje.

3.11.2023 v 15:00 | Karma: 13,16 | Přečteno: 256x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Dobrá věc se podařila

Na chodbě bytového domu lze potkat ledacos. Děti, co si hrají, opilého souseda, který si spletl patro, partu bezdomovců. Já potkala v posledním patře kočku. Krásnou čistokrevnou modrou britku.

13.6.2023 v 12:05 | Karma: 17,31 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

  • Počet článků 58
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 920x
Zajímám se o lidi a svět. Sebe i život se snažím brát s humorem.

Seznam rubrik