Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak začít běhat za použití soft skills? No snadno!

19. 07. 2016 11:23:25
Soft skills, jejichž ucelený systém v naší zemi zavedl do širokého povědomí David Gruber, lze samozřejmě použít i u tak výsostně fyzické aktivity jako je běhání. Protože i zde je důležité nejenom začít, ale i vytrvat a nepřestat.

O prospěšnosti pravidelného běhání už byly popsány stohy papíru. Mě vyhovuje, že udýchám ostatní sporty a zlepšuji kondici svých plic.

To je pro holku z města dost důležité. I když bydlím a většinu času trávím v okrajové zelené části města, prachu a smogu se samozřejmě nevyhnu.

MOTIVACE
Jako první je samozřejmě nutné zvolit si správnou motivaci. Pro mě je důležitý zdravotní aspekt běhu a dále úspora času. Mám velkého psa a tak s ním musím každý den ujít určitou vzdálenost. A když ji uběhnu, ušetřím čas. A vnesu do své denní rutiny něco jiného, nového a vzrušujícího. Také zlepšení nálady díky vyplaveným endorfinům je báječné, ale to se naplánovat nedá. To se musí zažít.

Hodně lidí chce začít běhat aby zhubli. Jiní si chtějí zlepšit fyzickou kondici. Nebo předejít zdravotním problémům.

VYBAVENÍ
Dále je nutno si opatřit vhodné vybavení. Naprostou nezbytností jsou kvalitní běžecké boty. Pro ženy navíc sportovní podprsenka. Bez kvalitních běžeckých bot riskujeme poškození kloubů. A bolavá kolena nebo kyčle nám běhání spolehlivě znemožní.

Vše ostatní už tak nutné není. Každá větší sportovní značka má svou kolekci běžeckého oblečení. Funkční oblečení je prodyšné a zároveň by mělo odvádět pot od těla. Klasické bavlněné triko po propocení studí. V horkém dni to může být výhoda. Pokud ovšem je chladněji nebo fouká, může to být problém. Osobně mám raději pro chladnější dny kombinaci dvou slabších vrstev než jednu silnější.

Měřiče tepu, hrudní pásy s napojením na mobily nebo počítače a GPS systémy zaznamenávající průběh trasy osobně považuji za zbytečnost. Běhání není cesta na Mars. Kdo umí vnímat vlastní tělo, ten měřiče tepu nepotřebuje. Ale některé technicistní typy se mnou nebudou souhlasit.

TRASA BĚHU
Dalším bodem je určení trasy běhání. Optimální je okruh v přírodě, ale každý si nemůže vybírat. Čím více přírodního terénu, tím lépe. Na začátek doporučuji trasu spíše kratší – tak do 2 kilometrů. Přidat se dá vždycky.

FREKVENCE
Frekvence běhání by hlavně na začátku měla vycházet z naší kondice a věku. Osobně nedoporučuji alespoň první měsíc běhat každý den. Tělo se musí na běh adaptovat a je dobré mu na to dopřát dost času. Pokud je vám méně než 30 a děláte pravidelně nějaký sport, můžete zvolit frekvenci běhání obden. Jeden volný den mezi běhy je dostatečně dlouhá doba na regeneraci. Po třicítce doporučuji běhat každý třetí den. Klouby i svaly se adaptují již pomaleji. A my sledujeme dlouhodobý cíl. Začít, vytrvat, nepřestat.

RYCHLOST
Rychlost běhu přizpůsobíme svojí kondici. Osobně, když po delší přestávce začínám běhat, tak běhám hodně pomalu a vynechávám kopce. Do kopce prostě jdu, tím si odpočinu a nedojde k tomu, že by mi došel dech a musela jsem se nedobrovolně zastavit. Uznávám, že to není to správné “maso” ale mě jde o zdraví a dobrý pocit.

HUDBA
Použití hudby pří běhu má své pro i proti. Osobně hudbu nepoužívám. Běhám se psem a potřebuji mít přehled o svém okolí i zvukově. Nevhodně zvolená hudba může nepříznivě ovlivňovat tempo běhu. Psychicky uvolněný člověk má tendenci přizpůsobovat se tempu hudby. A to nemusí odpovídat kondici a potřebám běžce.

Pro běh bez hudby hovoří i spirituální aspekt běhu. Poté, co člověk překoná začátečnické potíže a běhá již bez vynaložení zvýšeného úsilí, má běh velmi blahodárný vliv na psychiku. Určitá monotónnost běhu spolu se zvýšeným přísunem kyslíku vyvolává stavy mysli podobné meditaci. Někteří moderní guruové dokonce běh jako jednu z forem meditace pro uspěchané lidi ze západu přímo doporučují. Mimo jiné může člověk zažívat stavy sjednocení se svým dechem, tělem, oblohou, nebo okolní krajinou. A toho lze těžko dosáhnout, když vám do uší duní rytmická hudba. Stavy splynutí potřebují vnitřní ztišení.

JAK ZAČÍT
Techniky pro úplné začátečníky s nízkou fyzickou kondicí jsou různé. Osobně jsem vyzkoušela techniku střídání běhu a chůze. V knize “Recept na pěknou postavu” od Jiřího Štěpničky byla detailní tabulka kolik minut běžet, kolik minut jít. Cílem bylo nakonec uběhnout 15 minut v kuse. Začínalo se na 1 minutě běhu a dvou minutách chůze. Pak 2 minuty běhu a dvě minuty chůze. Pak 3B a 2CH. 3B a 1CH, 4B a 2CH, 5B a 2CH, 7B a 2CH, 8B a 1CH, 10B, 1CH, 5B a nakonec finálních 15 minut čistého běhu.
Problémem bylo, že jsem neběhala na rovině, ale v kopcovitém terénu. Dále jsem neustále musela sledovat hodinky. Každý člověk má navíc jinou rychlost adaptace na zvýšenou zátěž.

Dnes proto používám tu nejjednodušší techniku. Běžím, dokud je mi to příjemné. Prudké kopce rovnou chodím. Když už nemůžu na rovině, přejdu do chůze. Kdy se cítím při chůzi odpočinutě, rozběhnu se. Naslouchám vlastnímu tělu, svým pocitům a je mi dobře. Nemusím neustále kontrolovat čas, nestresuji se, přizpůsobuji se vlastní kondici, teplotě vzduchu, terénu. Když se cítím dobře, tak si zvedám laťku. Běžím i část kopců. Určuji si kam až v kopci vyběhnu. K támhletomu stromu, ještě k tomu dalšímu a podobně. Pokud je naopak momentálně moje kondice horší, klidně si uberu a chůzi prodloužím.

BOLEST
Pokud nás při běhu začne něco bolet, je dobré to nepodceňovat. Vždy je možné upravit frekvenci běhání, délku trasy nebo rychlost běhu. Pokud bolesti nepřestanou, doporučuji nechat si zkontrolovat techniku běhu a samozřejmě navštívit lékaře. Někdy může být problém v nedostatečně kvalitních botách. Klouby bolívají z běhu po tvrdém terénu.

VÝSLEDKY
Nárůst fyzické kondice jsem osobně pocítila zhruba po třech týdnech běhání obden. Při plavání v řece proti proudu jsem s radostí zjistila, že to naprosto luxusně udýchám a jediným limitem je svalová vytrvalost. To mi ukázalo, že jsem překonala počáteční nejtěžší období a potvrdila si, že to dělám správně. Dnes už můžu běhat každý den.

Zkuste to taky a užívejte si to stejně jako já.

Autor: Dana Příbanová | úterý 19.7.2016 11:23 | karma článku: 10.83 | přečteno: 403x

Další články blogera

Dana Příbanová

Chatující neurochirurg aneb mají změny ve školství slepě kopírovat vývoj technologií?

U dětí, jejichž mozek se vyvíjí , může nadužívání moderních technologií způsobovat změnu způsobu vnímání, schopnost koncentrovat se a změny mozku. Podobně jako užívání drog. Má se tomu přizpůsobit způsob výuky ve školách?

8.12.2016 v 10:00 | Karma článku: 22.85 | Přečteno: 1288 | Diskuse

Dana Příbanová

Aby pejsky nebolela záda II. aneb kurz rekondiční masáže

Pokud máme starého, nebo ortopedicky nemocného pejska, nebo pejska po úrazu, můžeme mu hodně ulevit pravidelnou fyzioterapii. Můžeme si zaplatit fyzioterapeuta nebo se to naučit a dělat ji sami.

8.11.2016 v 11:29 | Karma článku: 9.21 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Příbanová

Aby pejsky nebolela záda.

Máme je rádi a oni mají rádi nás. Proto se nás jejich bolesti a problémy tolik dotýkají. Naštěstí dnes pro zdraví svého pejska můžeme udělat opravdu hodně. V oblasti psí fyzioterapie, rehabilitace a prevence máme z čeho vybírat.

14.10.2016 v 17:30 | Karma článku: 12.09 | Přečteno: 295 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jan Klar

Ženská emancipace je předem prohraná

Na úvod bych chtěl vzdát hold českým ženám. Ne, nemám v oblibě příliš velké paušalizování, ale při tak globálním jevu, jakým je feminismus, se k jistému zobecnění uchýlit musím.

24.5.2017 v 11:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 39 | Diskuse

David Vlk

Zeman rozdrtil definitivně "Kavárnu." Kruci, musím si koupit svítivě zelený nátělník.

Tohle byl od prezidenta Zemana úder na solar všech nás kavárenských povalečů a intoušských sluníčkářů. Tím, že vypustil svalnatého "Krakena" a ukradl srdce našich žen, konečně zcela rozdrtil nejen "Pražskou kavárnu."

24.5.2017 v 10:11 | Karma článku: 19.65 | Přečteno: 574 | Diskuse

Zuzana Zajícová

Trochu o hypochondrech a taky o jednom doktorovi

Můj táta byl venkovský doktor. Bydleli jsme na konci nemocniční zahrady ve starém domě ještě s pěti dalšími doktorskými rodinami. Taková jedna velká doktorská rodina.

24.5.2017 v 10:06 | Karma článku: 15.25 | Přečteno: 201 | Diskuse

Památník Lidice

Kalendárium Přemysla Veverky - II. díl

V upomínku na našeho dlouholetého spolupracovníka a přítele, spisovatele Přemysla Veverku, přinášíme in memoriam sérii jeho článků nazvanou Kalendárium Přemysla Veverky. Druhý díl je věnovaný Josefu Příhodovi z Lidic.

24.5.2017 v 8:38 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 34 | Diskuse

Karel Trčálek

Raději mrtví všichni slimáci než jedno naše dítě!

Pryč se symbolikou! Jako prorokův vous se vine všemi diskusemi tento rozhodný názor. Kdo by s tím nesouhlasil, kdo by se pod to nepodepsal!?

24.5.2017 v 8:07 | Karma článku: 8.93 | Přečteno: 536 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 921
Zajímám se o lidi a svět. Sebe i život se snažím brát s humorem.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.