Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje nejhezčí vánoce

První vánoce, které si pamatuji, jsme slavili v přímořské tropické Akře na březích Guinejského zálivu. To je tak trochu v Africe. 

Už z minulých let jsem měla jakési nejasné povědomí o tom, že vánoce znamenají dávání dárků, a že dárek by měl být překvapením. A chtěla jsem své mamince něco dát, překvapit ji a udělat jí tak radost. Byly mi tři roky a moje možnosti byly tím pádem poněkud omezené. Nikoli však moje představivost a schopnost řešit problémy.
Na pláži, kam jsme občas chodili, jsem postupně nasbírala mořem ohlazené lastury s dírkou. Potajmu jsem je pašovala domů a schovávala v tajné skrýši. Rozebrala jsem skákacího plastového pavouka.
Tuto hračku asi moc lidí nemělo. Plastové, černé, vcelku realisticky provedené tělo pavouka bylo napojené na uzounkou plastovou hadičku. Ta na druhé straně končila balonkem. Když se balonek stiskl, proud vzduchu prošel hadičkou a pavouk nadskočil. Vypadal jako živý a díky své velikosti kolem 10 cm a schopnosti skákat působil i dost nebezpečně. Pokud byste potřebovali dědit po protivném, bezdětném strýčkovi se slabým srdcem a sklonem k lekavosti a jste dostatečně cyničtí, pak tento pavouk je přesně to pravé pro vás.

Nicméně, já jsem ho užila k opačnému účelu. Plastovou hadičku jsem použila místo šňůrky a nevlékla na ní nasbírané mušle s otvorem. Plastová hadička se dokonce dala jedním užším koncem zastrčit do druhého a tím pevně uzavřít. Moje maminka tak dostala ode mě první, vlastnoručně vyrobený dárek. Asi měla radost, ale nikdy si lasturový náhrdelník na krk nevzala. Ani doma ne. Ale schovala si ho. Pár těch mušlí s dírkou ještě stále má na poličce se suvenýry v obývacím pokoji.
Tátovi se můj první dárek nelíbil. Vadilo mu, že jsem zničila za „drahé“ peníze zakoupenou hračku a že si ničeho nevážím. Ale možná jenom žárlil, že on nedostal nic.

Na štědrý den jsme se jeli koupat na volné moře. Bleďounce žlutý, jemný písek příjemně hřál. Zelenkavé vlny se s železnou pravidelností jedna za druhou lámaly a v chuchvalcích bílé zpěněné vody vyjižděly na vlhký uhlazený písek se svým obvyklým sykotem. Vždy, když vlna stekla zpátky do moře, z vlhkého písku vylézali malí světle šedí krabi a běhali shánčivě kolem svých děr. Před příchodem další vlny vždy rychle mizeli v písku.
Sytě kobaltové nebe narušené pouze naplno svítícím sluncem se na obzoru ostře setkávalo s tyrkysovým mořem. Je pozdní odpoledne, slunce svítí naplno ale díky moři a vánku povívajícím nad pobřežím je příjemné teplo. Alespoň tak si to pamatuji. Pořád bylo příjemné teplo. Nikdy mi nebylo horko a co to je zima jsem si nedokázala ani představit.

Doma rodiče postavili na nízký stolek umělý, asi metr vysoký stromeček s několika ozdobami. K večeři jsme měli telecí řízek s pokusem o bramborový salát po africku a jako moučník vychlazený banán s čokoládovou šlehačkou. Po setmění bylo příjemné, vlahé teplo a nad hlavou nám žhnulo africké nebe se záplavou neuvěřitelně oslnivě svítících hvězd. Táta zapaloval prskavky a my děti jsem s nimi běhaly po zahradě. Mávaly jsme rukama a vykreslovaly hořícími prskavkami ve tmě kruhy a osmičky.
U anglických sousedů pořádali hlučnou, veselou zahradní párty zakončenou ohňostrojem, ale my jsme na ní nesměli. Protože doba před rokem 1989 byla jako celek taková divná, nevánoční. 

Autor: Dana Příbanová | pátek 18.12.2015 13:00 | karma článku: 10,40 | přečteno: 403x
  • Další články autora

Dana Příbanová

Mobil nepřežil opakované pády ze střechy – jak překvapivé

Výběr nového mobilu mě tentokrát pobavil. Úspěšně jsem proplula peřejemi technických specifikací. Vyhnula se hovorům s roboty. S radostí si popovídala o nových trendech s přáteli.

18.1.2024 v 14:00 | Karma: 12,24 | Přečteno: 249x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Vánoční dárky za všechny prachy

Moje hlavní vánoční heslo zní: „Vánoce jsou hlavně o lidech a nikoli o dárcích. Snažím se podle toho řídit.

19.12.2023 v 14:01 | Karma: 13,91 | Přečteno: 321x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Dvě tváře hlasu lidu

To, jak se rozhodujeme má silný vliv na to, jak dobře se nám žije. Vědět na základě čeho posuzujeme ostatní lidi je užitečné. Já bych ráda popsala dva příklady z prostředí, které všichni známe.

9.11.2023 v 16:00 | Karma: 8,74 | Přečteno: 248x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Výstup na horu Malvazin bez kyslíkového přístroje stylem zrychlený Rakoncaj

Odvážným štěstí přeje a pro dobrý pocit ze života pomáhá zvolit si tu správnou perspektivu posuzování toho, co děláme a co se nám děje.

3.11.2023 v 15:00 | Karma: 13,16 | Přečteno: 256x | Diskuse| Ostatní

Dana Příbanová

Dobrá věc se podařila

Na chodbě bytového domu lze potkat ledacos. Děti, co si hrají, opilého souseda, který si spletl patro, partu bezdomovců. Já potkala v posledním patře kočku. Krásnou čistokrevnou modrou britku.

13.6.2023 v 12:05 | Karma: 17,31 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  16:13

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  16:10

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

ÓČKO rozšiřuje spolupráci s influencery, odemyká jejich prémiový obsah

24. dubna 2024

ÓČKO prohlubuje spolupráci s předními českými videomakery a podcastery. V novém projektu O UNLOCKED...

Z léčebny za odměnu do fast foodu. Obézních dětí přibývá, i kvůli rodičům

24. dubna 2024

Premium Dětí s obezitou přibývá. „Z naší praxe nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla lepšit, spíše...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 58
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 920x
Zajímám se o lidi a svět. Sebe i život se snažím brát s humorem.

Seznam rubrik